mormorpoesi

Alla inlägg den 5 december 2013

Av Lisbeth Engvall - 5 december 2013 09:54

Funderar på om genustänbket i förskola och skola slagit igenom på barnen. Det är ju många år sedan det tänket startade med flicka-pojke grejen. Nu går det ju ut på mer än vad de leker med, vilka mål som nås och sånt men jag tänker mest på hur pojkar är jämnfört med flickor. Jag har alltid främjat att pojkar ska leka med dockor och flickor med bilar om de vill. 

Malte skulle man tro är en typisk kille med bilar som stora favoritsaken. Så är det för det mesta men han kan också få för sig att stora dockan behöver ny blöja och andra kläder. Jag frågade honom vad han ville ha för tårta när han fyller år. Vill du ha en Blixten undrade jag, nej jag vill ha en Hello Kittytårta. Tjejtårta tänkte jag men jag har förstås fel för det är ju en söt liten figur som absolut kan gillas av pojkar också. 

Det jag ville komma till är jobbas det med han och hon i förskolan? Inte Hen hoppas jag för jag anser det ordet vara helt förkastligt. Vad i 17 är en hen? Antagligen jag som inte hänger med i alla nya vokabulär. 

Malte har ett eget ordförråd också. Vi knycker på dörrknappen när vi går in i affären så det kan låta så här när vi närmar oss. Jag ska knycka! Fast han kan säga trycka med r som skulle göra vem som helst avundsjuk, men det är väl inte lika kul. Minns en annan kille som envisades med att säga Mastbilen fast han mycket väl kunde säga lastbilen. 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards