mormorpoesi

Direktlänk till inlägg 31 mars 2014

Ny roll i skolan

Av Lisbeth Engvall - 31 mars 2014 06:08

"Diana Hallberg blev färdig lärare 2011 och är behörig att undervisa i bild, engelska, matematik och svenska upp till årskurs sex.

Men medan hon läst två terminer bild har hon bara läst en halv termin matematik. Och efter samtal med sin rektor fick hon istället ansvaret för skolans bildundervisning.

– Jag har fått en annan roll på skolan och den trivs jag mycket mer med och då känner jag att jag kan sprida glädjen för mitt ämne till eleverna, säger hon".


Lyssnade på nyheterna och Fredrik R senaste idé om hur man höjer kunskapsnivån i våra skolor. 1 tim mer matematik i högstadiet. Detta snurrade igång mina hjärnceller nu på morgonkvisten.

Satt i lördags och språkade med Bästemor Svea 96 år,  hon berättade  att hon gick i skolan varannan dag. Det fanns bara en lärare och ena dagen var det årskurs 1-3 som läste och nästa 4-6, på den tiden gick man i skolan 6 år. Svea har klarat sig alldeles utmärkt genom livet och så många med henne.  Men hur har dessa " lågutbildade" människor kunnat bygga upp vårt land? Var inlärningen så mycket mer effektiv då?  


Ett tankeexempel: Berta är mattelärare för Sven som inte tycker det är kul med matematik och har svårt att lösa uppgifterna. När Sven var sex år tyckte han det var mycket roligare att mäta med tumstocken än att lära sig multiplikationstabellen.

Berta har läst erforderliga poäng på högskolan men ångrar att hon inte valt att bli idrottslärare istället.


Bertil är mattelärare för Lisa som älskar matematiklektionerna. Lisa lärde sig multiplikationstabellen när hon var fem år hemma vid mormors köksbord. Lisa räknar den ena matteboken efter den andra och Bertil är en framgångsrik lärare som på ett enkelt sätt klargör för även den svagaste eleven hur man löser en ekvation. 


Min tanke är: hade Sven haft större chanser att nå målen i ämnet om han haft Bertil som lärare? Så är det helt klart och vad jag hänvisar till inledningen i min text som jag hämtade från SVT play.


Jag vet att matematik är ett jätteviktigt grundämne och att med goda kunskaper i detta kan man också få andra ämnen att flyta på lättare, som fysik t.ex Jag håller inte med Fredrik R om att man ska öka men 1 tim i detta ämne vad ska man då ta bort för att hinna med eller ska man öka på antalet timmar i skolan? 

Jag säger som Raskens Ida: Jag är inte kropp te o räkna ut detta och ja tyar inte mer, men jag tror Fredrik R att de där miljonerna du vill lägga på skolan är helt nödvändigt och de ska gå till i första hand en omorganisation i skolan där man tar tillvara varje lärares specifika kunskap på rätt plats och ökar resurserna för de svagare eleverna. Då FR tror jag vi når målen utan en extra mattetimma. 


Jag slår också ett slag för det svenska språket och kunskaperna i historia och geografi. Det är svårt att klara sig om man inte kan läsa. Historia kan man alltid söka på nätet och i böcker men jag reagerar starkt på hur dåliga geografikunskaperna är hos gemene man. Jag lyssnar ofta på frågetävlingar och det är skrämmande att höra att en ung vuxen människa idag inte vet var t.ex Kalmar ligger. Försvann geografilektionerna någonstans på 90 talet eller vart tog de vägen? Idag kan du ställa frågan: Vad heter största staden på Kanarieöarna och det var ju enkelt för där har ju alla varit utom jag. Frågar du samma person vilken älv som rinner ut vid Timrå så vet man inte att det är Indalsälven. 

Ja men säger du det finns ju kartor och GPS det har jag i telefonen. Det är ju jättebra men det klargör inte den snabba  överblicken av Sverige. Jag tänker skryta lite nu. Håll i er! : Jag har varit i samtliga städer i Sverige utom i Kiruna. Jag har varit i Kiruna kommun men inte i själva staden, men jag lovar jag kommer att åka dit också. Mitt mål har varit att lära känna mitt eget land och jag är ganska duktig på det, men såklart åker jag dit på var småorter finns ibland.  Jag behöver dock ingen GPS för att hitta till Mörbylånga eller Ytterhogdal men jag förkastar inte GPS:en, den är perfekt när man ska hitta gator inne i städer och vägen till hotellet eller vad man nu ska besöka. 


Jag måste bara berätta att jag varit i de allra flesta städer i Danmark också. Det landet är mitt favoritland på semestern. Det är lätt att ta sig dit, vackra platser med mycket hav och gästvänligt folk. 

Norge har jag varit mycket i också men där är det så långt upp på svindlande vägar om man ska bege sig ända till Kirkenäs med bil. Har iallafall tänkt besöka Stord som det var tänkt förra sommaren men inte blev av så blir det inte i sommar kan det bli nästa år om man lever och har hälsan. Finland är ganska vit på kartan för mig, har varit i Helsingfors och Lathis och åkt utmed Torneälven men det är dock allt. 

Det är roligt att resa och det är egentligen bara pengar och hälsa som sätter begränsningarna. 

 

Jaha hur hamnade jag här nu då? Så går det när tankarna snurrar på och när fingrarna hoppar över tangentbordet.

  Ha en bra dag ät en apelsin! Tulpanen är en Monsella kommen från den fina Monte Carlotulpanen.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth Engvall - 6 juli 2014 09:11

Men är det så? - är man gammal nu? Det har kommit gråa hårstrån i råttfärgen som jag borde göra något åt eller så inte alls. Grått är väl snyggare än råttgråbrun eller vad nu min hårfärg kallas. Förr hette det att jag var cendré men jag vet inte och ...

Av Lisbeth Engvall - 9 juni 2014 16:55

Nu  har jag varit hemma en vecka sen min semestertur med buss till Kroatien och hunnit smälta intrycken. Det är lite speciellt att åka buss, man kommer närmare sina reskamrater än vid en flygresa. Jag tycker ganska bra om den typen av resor, det är b...

Av Lisbeth Engvall - 30 mars 2014 09:18

Ja hur gick det nu för Lisbeth och hennes klocka? Det gick inte alls. Jag befinner mig fortfarande i vintertid och så får det förbli om inte någon annan tycker att klockvisarna ska vara på något annat vis.  Varför ska vi hålla på med detta egentlig...

Av Lisbeth Engvall - 29 mars 2014 14:52

Eftersom jag nu måste vänta! Vänta på att köttet ska bli klart och vänta på att den som eldar ska sluta med det så jag kan andas ute igen.  Klockan ska flyttas igen. Jag vet att när trädgårsmöblerna ska fram ska visarna flyttas framåt på klockan. M...

Av Lisbeth Engvall - 29 mars 2014 07:41

Funderar så här på morgonen om jag löst problemet med stölder av kort och bankomatuttag. Drömde inatt om en man som försökte ta ut pengar i en nykonstruerad bankautomat. Han fick hela tiden elstötar när han försökte knappa in sin kod. Jag talade om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards