mormorpoesi

Alla inlägg den 25 november 2013

Av Lisbeth Engvall - 25 november 2013 08:33

Öppen bok:  är en bok med dikter som jag samlat under åren. Mestadels skrivet under 90-talet då jag vistades mycket i Tivedens djupa skogar och naturen påverkade mig i allra högsta grad. Tankar som vävdes in i naturens egna öppna bok. 


Spindeln nät

Du sitter där fast, stilla och hjälplös i hans nät,

spunnet av oändlighetens trådar.

I en kamp för ditt liv du bad och du grät

att dödens ankomst ej brådskar.

Vems fel var det då, hur hamna du där, 

vem bad dig att ta första steget?

Du visste så väl när du såg honom här

och det borde ej varit så angeläget.


Men vem är väl jag att döma i nöd

när trådarna redan är spundna.

För den som ej tog gick själv till sin död

med händer och fötter bundna.

Och hur du än kämpa och slet i hans garn

förblev du där ensam och menlös.

För sviken och rädd som ett bortglömt barn

tog du värn mot en strid som var chanslös.


Böcker som gör oss lyckliga kan vi vid behov skriva själva. Franz Kafka

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27
28
29
30
<<<
November 2013 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards