mormorpoesi

Alla inlägg den 26 februari 2014

Av Lisbeth Engvall - 26 februari 2014 08:39

Det skrivs och pratas mycket om att vi ska äta svenskt kött och inte utländskt. I de flesta fall är det då dansk fläskfile man pratar om. Jag ska inte ge mig in i en köttdebatt utan bara lufta mina tankar lite. Det finns så mycket etiska och moraliska aspekter på detta med att  handla svenskt eller utländskt.


Jag ser mig inte så inbiten svensk så jag inte kan köpa filé från de röda korvarnas land. Hur gör alla som absolut bara kan handla svenskt när man åker utomlands? Har man konserver med absolut svenskt med i bagaget för man kan väl inte äta det som serveras utomlands det är ju inte svenskt. Jag vet inte om djur som först fraktas till Polen för att slaktas och sen tillbaka till Sverige för att paketeras är så mycket bättre. Men de är ju förstås fortfarande svenskt.  


Så klart tycker jag vi ska ha kvar våra lantbruk. Jag tycker om att köpa mjölk som kommer nära ifrån och i det fallet är varor som kommer från Falköpings mejeri bättre än Arlas i min mening. Men bor man som jag så finns bara varor därifrån i de stora affärerna som Coop eller Willys t.ex. 

Jag kan köpa kött från Dalsjöfors om jag handlar på City gross, kanske finns det även på Ica maxi men det vet jag inte för jag handlar aldrig där. 


Jag vet  det finns små fina gårdsslakterier också och det tycker jag är jättebra men  då ska man åka långa vägar för att köpa och det är ju inte heller försvarbart ur miljösynpunkt. 


Om man hoppar från kött till frukt så blir det än mer knepigare. Hur många bananodlingar har  vi i detta landet? Avocado, vindruvor, apelsiner, citroner, kiwi, ..........listan blir jättelång. Men är man en sann svensk så äter man äpplen och päron från Kivik inget annat, så är det.  Bäst var det när jag hade mina goda äpplen i trädgården men jag kunde inte flytta med äppleträdet, det fick liksom inte plats på balkongen. 


Ja ja det var lite om svenskt och hur mycket som styrs av moral, etik eller ekonomi för våra svenska handel vet jag inte,jag vet bara att jag älskar Danmark skulle kunna tillbringa stor tid där. Äta danskt fläsk, smörrebröd och härliga röda korvar. :) 


Mitt vin kommer från Italien, Spanien, Chile eller Frankrike. Mina möbler är tillverkade i något Baltiskt land. Mina kläder eller tyget till dem är tillverkade i Kina eller Portugal.

Jag kör en Ford, gud hjälpe inte en Volvo, så fruktansvärt osvenskt. Förlåt Zlatan!

Mina elektroniska prylar är japanska, amerikanska eller tyska. Tvålen kommer från Polen.

Legot som ligger utspritt över hela golvet, jo Malte är här, det är tillverkat i Danmark.

Gud hjälpe mig men toapapperet, inte ens det är svenskt, nej det kommer från Ungern tillverkat för Ica. Hallå där! Ska vi inte börja med de stora i handeln? Sluta importera varor! Sälj endast svenskt närproducerat i din affär! Men då går väl hela balansen åt helsicke, för att inte tala om bruttonationalprodukten. 

Vi måste tänka på procenten!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards