mormorpoesi

Alla inlägg under februari 2014

Av Lisbeth Engvall - 28 februari 2014 08:53

Jag är nu ganska övertygad om att Malte är en Skalman. Sist han var här ringde matklockan ungefär var timma och igår när jag hämtat han från förskolan ringde sovklockan. Bara så där, pling plong.

Han satte sig i mitt knä och sa han var trött och sov innan han knappt sagt färdigt meningen. Bara attt bära han till sängen då fast klockan var halv fyra och ingen bra tid att somna på. Sen gick han inte att väcka förrän halv sju  men det var för han började hosta så mycket. Satte honom i mitt knä och så kom Linus med hostmedicin, han har en elak och efterhängsen hosta den lille. 

Han fick bli kvar hos oss övernatt och efter två filmer, Flygplan och Madagaskar, och tre sagoböcker så ringde det i sovklockan igen. 

Natten försvann och kl fem packade han på mig och ville se på "banankollen",alltså barnkanalen. Jag föklarade att den börjar inte förrän kl sex , när stora visaren är rakt upp och lilla visaren rakt ner. Okey, han satte sig och stirrade på klockan men efter fem minuter sa jag till honom det tar lång tid, en hel timma, lika bra du lägger dig en stund till. Det gjorde han och sen sov vi till klockan åtta och nu har han full banankoll. 

Matklockan har också ringt för han bad  om frukost nu och det framför teven. Så klart han fick, vadå bortskämd? Nej inte alls, det står i mormorsbibeln att : Huvudsaken är att barnen äter inte var de äter.

Nu ska vi försöka kurera den här elaka bacillen för i helgen ska alla pojkarna vara med oss och då  blir det lek och hockeyspel. 

Fånga dagen!

   Skalman bilden tillhör Rune Andersson skaparen av Bamse

 In english!

I am now quite convinced that Malte is Skalman. The last time he was here called the fooddial gauge approximately every hour and yesterday when I picked him from the nursery rang the sleepingbell . Just like that , pling plong .
He sat in my lap and said he was tired and slept before he barely said complete sentence . Only composite wear him to the bed when the time was half past three and no good time to fall asleep on . Then he went not to wake until half past seven but that was before he started coughing so much. Put him in my lap and then came Linus with cough medicine, he has a wicked and persistent cough the little one.


He got to stay with us overnight and after two movies , Airplane and Madagascar, and three storybooks so it rang in sleepingbell again .


The night disappeared and at five he packed me and wanted to see the " banankollen ", the children channel. I explained that it does not begin until six am , when the big hand is straight up and the little hand straight down . Okay, he sat down and stared at the clock but after five minutes I told him it takes a long time , a full hour , just as well you fold a while longer. He did, and then we slept until eight o'clock and now he has full course track .
The food dial gauge has also called for he asked for breakfast now and there in front of the television. Of course he did , wading spoiled ? No not at all , it says in the Bible that Grandma : The main thing is that the kids eat not where they eat .
Now let's try to cure this nasty bugs for this weekend , all the boys to be with us , and then there will be games and hockey .

Catch the day!

Av Lisbeth Engvall - 26 februari 2014 08:39

Det skrivs och pratas mycket om att vi ska äta svenskt kött och inte utländskt. I de flesta fall är det då dansk fläskfile man pratar om. Jag ska inte ge mig in i en köttdebatt utan bara lufta mina tankar lite. Det finns så mycket etiska och moraliska aspekter på detta med att  handla svenskt eller utländskt.


Jag ser mig inte så inbiten svensk så jag inte kan köpa filé från de röda korvarnas land. Hur gör alla som absolut bara kan handla svenskt när man åker utomlands? Har man konserver med absolut svenskt med i bagaget för man kan väl inte äta det som serveras utomlands det är ju inte svenskt. Jag vet inte om djur som först fraktas till Polen för att slaktas och sen tillbaka till Sverige för att paketeras är så mycket bättre. Men de är ju förstås fortfarande svenskt.  


Så klart tycker jag vi ska ha kvar våra lantbruk. Jag tycker om att köpa mjölk som kommer nära ifrån och i det fallet är varor som kommer från Falköpings mejeri bättre än Arlas i min mening. Men bor man som jag så finns bara varor därifrån i de stora affärerna som Coop eller Willys t.ex. 

Jag kan köpa kött från Dalsjöfors om jag handlar på City gross, kanske finns det även på Ica maxi men det vet jag inte för jag handlar aldrig där. 


Jag vet  det finns små fina gårdsslakterier också och det tycker jag är jättebra men  då ska man åka långa vägar för att köpa och det är ju inte heller försvarbart ur miljösynpunkt. 


Om man hoppar från kött till frukt så blir det än mer knepigare. Hur många bananodlingar har  vi i detta landet? Avocado, vindruvor, apelsiner, citroner, kiwi, ..........listan blir jättelång. Men är man en sann svensk så äter man äpplen och päron från Kivik inget annat, så är det.  Bäst var det när jag hade mina goda äpplen i trädgården men jag kunde inte flytta med äppleträdet, det fick liksom inte plats på balkongen. 


Ja ja det var lite om svenskt och hur mycket som styrs av moral, etik eller ekonomi för våra svenska handel vet jag inte,jag vet bara att jag älskar Danmark skulle kunna tillbringa stor tid där. Äta danskt fläsk, smörrebröd och härliga röda korvar. :) 


Mitt vin kommer från Italien, Spanien, Chile eller Frankrike. Mina möbler är tillverkade i något Baltiskt land. Mina kläder eller tyget till dem är tillverkade i Kina eller Portugal.

Jag kör en Ford, gud hjälpe inte en Volvo, så fruktansvärt osvenskt. Förlåt Zlatan!

Mina elektroniska prylar är japanska, amerikanska eller tyska. Tvålen kommer från Polen.

Legot som ligger utspritt över hela golvet, jo Malte är här, det är tillverkat i Danmark.

Gud hjälpe mig men toapapperet, inte ens det är svenskt, nej det kommer från Ungern tillverkat för Ica. Hallå där! Ska vi inte börja med de stora i handeln? Sluta importera varor! Sälj endast svenskt närproducerat i din affär! Men då går väl hela balansen åt helsicke, för att inte tala om bruttonationalprodukten. 

Vi måste tänka på procenten!


Av Lisbeth Engvall - 25 februari 2014 08:03

Det kändes som vår igår när solen spred sitt varma leende

i luften virvlade spår av vindens skämtsamma beteende,

jag ville slänga min jacka för plötsligt blev den för tung

men något fick mig att backa för våren är ännu så ung.


Med våren så kommer längtan så snälla fäll inte ner min persienn

jag vill se det knoppas i sänkan bakom brygghuset hos min vän

Jag vill vandra på stigen där borta till blåbärsrisets grönskande land

med en vän blir stegen så korta om med kärlek vi går hand i hand. 



It will not be quite right in rhymes when translated but I think you will understand anyway.      

 

Spring 

It felt like spring yesterday when our sun spread its warm smile
in the air whirled trace of wind playful behavior,
I wanted to throw my jacket suddenly became too heavy
but something made me go back to the spring is still so young.

With spring so will desire so please do not fold down my blinds
I want to see the bud in the hollow behind the brewhouse with my friend
I want to hike on the trail over there to blueberry rice verdant country
with a friend becomes the steps so short on the love we go hand in hand.

Av Lisbeth Engvall - 22 februari 2014 11:08

OS, snart är det slut. Oj vad jag har vallat, ja gjort åt litervis med klister. Skickade lite till Norge också och det verkar ha gjort susen. Tänk vad en blandning av Karlsson och Björn kan hjälpa. Jag har suttit med stoppuret och kollat tiden mellan Hobblinjerna, fått ont i knäna av allt skumpande i puckelpisten och halfpipen. Landat snett i hoppbacken och lagt innerskidor i slalombackarna. Jag har fått blåmärke i rumpan efter alla tripplar och kvadrupplar och klippt sönder skiddressen för det blev så svettigt. 

Men det viktigast återstår, putsa pucken och linda klubban. Det kommer jag att göra i kväll och sova med dem under huvudkudden hela natten. 

Synd att Kalla och Hellner fått talle i näsan. Just nu pågår 3 mil damer och hon är så trött "Charlottkalla" som Malte uttalade hennes namn. 

Jag ska blanda till lite dryck och langa här i soffan det är lika bra att vara förberedd. Har stickat ett par "hållatummarnavantar" som jag ska ta på mig när det blir dags för den andre Myrher och sen ska jag ladda bössan för nu jäklar ska det åkas i alternativspåret.

Ja som sagt tur det snart är slut men tills dess sjunger jag "Karlsson, Karlsson världens bäste Karlsson. Kom igen Tre kronor.

Ute faller regnet och väntar på våren! 

 

In english! 

OS , soon it will end. Oh how I've waxed , well done ate gallons of glue. Sent some to Norway too and it seems to have done the trick. Imagine what a blend of Karlsson and Bjorn can help. I have sat with the stopwatch and checked the time between Hobblines , got hurt in the knees of all bumping in the moguls and halfpipe . Landed straight in the ski jump and placed inside ski in the slalom slopes. I 've got bruising in the ass after all triples and kvadrupplar and cut down the ski link for it was so sweaty .
But the most important remains , wipe the puck and wrap the stick. That I will do tonight and sleep with them under my pillow all night.
Too bad cold and Hellner got talle nose. Right now progress 3 mil ladies and she is so tired " Charlottcold " as Malte pronounced her name.
I'll mix some drinks and peddle here on the couch , it 's better to be prepared. Have knitted a pair of " "keep your fingers crossed rackets' " I will take with me when it comes time for the other Myrher and then I'll load the gun for now devils.
Yes , as I said turn it will soon be over but until then I sing "Karlsson, Karlsson world's best Karlsson. Come on Three Crowns .
Out came the rain and waiting for spring!

 

Av Lisbeth Engvall - 12 februari 2014 10:32

OS är i händelsernas centrum och som vanligt är det mycket ståhej runt Norska skidåkare. Sorg och glädje men jag tycker ändå Petter Northug tar priset.  - ”Om jag får stryk av Emil Jönsson lägger jag av med skidåkning”. Läser jag i en intervju med Petter. Whops! Ska du lägga av nu då?

Bragdmedaljen är klar för året för vem kan matcha vad Emil gjorde?  Vara så fullständigt slut men ändå kunna mobilisera dessa krafter så han orkar hålla tredjeplatsen in i mål.  För mig väger det mer än något annat.

Sen lyfter vi på hatten för Teodors fina silver och hoppas att Hellner inte känner sig alltför mörbultad av överkörningen från ryssen.  

Det händer saker på både is och snö det mesta roligt men blandat med stor dramatik. Det är väl det som är OS.


Nu något annat. Kanske skulle man satsa på att sälja gummistövlar. Engelsmännen verkar behöva den höga varianten. Jag såg ett program i gårkväll om väder i världen. Ett handlade om isberg och hur vackra färger det blir när snö smälter och fryser igen. Det såg ut som stora diamanter och ädelstenar i blått och grönt.

Vackra fenomen i luft och vatten när vatten och kyla möts på rätt sätt.  Isblommor som bildas på natten och smälter så fort solen kommer för de är så sköra. Otroligt vackert var det med moln i fantastiska färger och hur vackert det är när man står uppe på en alptopp och ser ljus och neon genom tunna moln eller dimma. Det finns pärlor att se på tv gäller bara att hitta dem.


Jag fick äntligen tid att läsa boken om den gamla kvarnen i Källunga socken. Den har stått här lite bortglömd i bokhyllan och det blev en trevlig omväxling till alla deckare jag annars läser.

En intressant bok om hur en förening bildas och bevarar den gamla kvarnen mellan Källunga och Skölvene i Herrljunga kommun.  Jag läser om hur kvarnen brann och arbetet med att bygga upp den igen. Om hur murstocken murades upp och en stor bakugn fick form som bygdens kvinnor använder för allehanda brödbakning. Här finns recept på Skräddakakor och Undantagsbröd  mm.


Detta är hämtat ur boken, Hårdakvarn en kulturhistoria, av föreningen Hårdakvarn.

 

-Då en gick där ensam och mol om nätterna, hördes så underliga läten, en tyckte riktigt att verket prata.” Pick och pack, pick och pack”.

En natt då jag låg i unnerkvarna och skrapade ut sekt, knackade det oförmodat upprepade gånger på ett järn, som låg rakt under mig, och jag höll ögonen på det hela tiden. –Ja det ena var inte likt det andra. Ibland hade en järnbit, såsom t.ex en skruvmutter, råkat komma i säden och då hände, att kvarnen plötsligt stante och detta med ett hiskeligt brak, att hela huset skalv. Vattnet fräste och ryckte i verket. Sådant var ruskigt, då en gick där ensam om natten. Och precis som en hade stämt och kvarnen stante, blev det på en gång så tyst och hemskt. Vattnet skvala och rann, en hörde så underliga läten i strömmen utanför. Hjulen stodo så märkvärdiga och tittade fram på en utur mörkret. Så att ingen gärna dröjde där längre, än en var tvungen. Det var som om någon varit död.

 

”Ingen går ärlig ur kvarnen ty en får alltid mjöl med sig på kläderna”.


In english:


Olympic games  is in the center and as usual it is much hubbub around Norwegian skiers. Sadness and joy but I still think Petter Northug takes the prize . - "If I get beat up by Emil Jönsson I will lay off of skiing ." I read in an interview with Petter . Whops ! Are you going to quit now?

Generated medal is finished for the year for who can match what Emil did? Being so completely exhausted but still able to mobilize these forces so he can keep third place in goal. For me, considering it more than anything.

Then we lift the cap of Theodore's fine silver and hope Marcus Hellner not feel too bruised by the run from the Russian.

Things happen on both ice and snow most fun but mixed with great drama . It is well , it is the Olympics.


Now otherwise. Maybe they should focus on selling rubber boots. The English seem to need the high variant.


I watched a program last night about weather in the world. One was about icebergs and how beautiful colors it gets when snow melts and freezes again . It looked like large diamonds and gems in blue and green .

Beautiful phenomenon of air and water when water and cold meets properly. Frostwork formed at night and melts as soon as the sun comes because they are so fragile . Incredibly beautiful it was with clouds of fantastic colors and how beautiful it is when you stand up on a mountaintops and looking bright and neon through thin clouds or fog. There are gems to watch television just have to find them .


I finally got time to read the book on the old mill in the Source young parish. It has been here a little forgotten in the bookcase and it was a nice change to the detective story I otherwise read.

An interesting book on how a compound is formed and preserves the old mill between source Young and Skölvene of Herrljunga . I read about how the mill burned , and efforts to rebuild it . If the chimney bricked up and a large bread oven got form as the district women use for all kinds of bread baking. Here are recipes for Skräddakakor and Exceptions Bread mm .


This is taken from the book , Hard grinder a cultural history of the compound Hard grinder .

 

Then one went there alone and moles night, was heard such strange noises , a thought that really fact talk. "Pick and pack , pick and pack " .

One night as I lay under the mill and scraped out sect , knocked it unexpectedly repeatedly on an iron, which lay directly beneath me , and I watched it all the time. Yeah , one was not like the others. Sometimes they had a piece of iron , such as a screw nut , accidentally get into the grain and then it happened , that the mill suddenly stop and this with a frightful crash , the whole house trembled . The water hissed and jerked into action. Such was terrible, and then one went there alone at night. And just as one had sued and mill stops, it became at once so silent and awful. The water ripple and ran, one heard such strange noises in the stream outside . The wheels stood so strange and looked forward to a from the midst of the darkness. So no happy lingered there longer than one had . It was as if someone has been dead.

 

" No one is honest from the mill for one always get flour on your clothes ."

Av Lisbeth Engvall - 9 februari 2014 07:05

Så är vi igång med OS tittande. Vilken fantastisk anläggning ryssarna visar upp. Jag tittar på detaljer och har ni sett nummerlapparna? Den lilla volangärmen på brädåkarnas lappar, det är ju bara för sött. Jag satt och väntade på skidskytte och undrade om de också skulle ha de där volangerna men det hade de inte. Jag tror inte det hade varit så bra med tanke på geväret. 

Alla gläds väl åt Kallas fina silver och jag gläds också åt Björndalens guld i skidskyttet. Rätt man på rätt plats! Tänkte aldrig på det när jag tävlade i bågskytte att jag skulle gått på glödande kol innan jag sköt. Attans! 

Sen tycker jag hela inramningen är snygg. Jag gillar det färgglada mot den vita snön. Rysk kurbitz i lila toner, härligt. 

Idag ser jag fram mot störtloppet, det verkar bli ett formel 1 i snö. Kul med Janne Blomqvist som fått ombyte från racingbanorna och tagit plats bland bergstopparna istället. Blev ganska förvånad när han refererade backhoppningen igår och idag ska han visst vara på störtloppet. Han är duktig och brukar göra ett bra jobb, så har han ju Anja till hjälp också. Anja säger det är isigt som en hockeyrink så vi får hoppas det inte blir allvarliga krascher. Har inte bestämt mig än för om jag håller på Miller eller Svindal. Lycka till alla som vågar kasta sig ner där. Eller droppa som brädåkarna säger, det tycker jag låter gulligt. 

Jag tänker inte tynga min hjärna med pengar och politik utan bara njuta av fantastiska tävlingar. Nu kör vi!

Slipa kanterna så blir dagen bra!

 

So, we started with OLYMPIC viewing. What an amazing facility the Russians show up. I look at the details and have you seen number slabs? The little frillsleeves of snowboard pieces, it's just too sweet. I sat and waited for the biathlon and wondered if they would also have the frills but that they had not. I don't think it would have been so good considering the shotgun. All glories to the well known as fine silver and I also welcome Björndalen's gold in biathlon. The right man in the right place! Never thought about it when I competed in archery that I'd gone on hot coals before I shot. Shoot! Then I think the setting is stylish. I like the colorful against the white snow. Russian kurbitz in purple tones, delightfully. Today I look forward to the downhill race, there seems to be a formula 1 in the snow. Fun with Janne Blomqvist who got change from racing tracks and takes place among the mountain tops instead. Was rather surprised when he referred back jumping yesterday and today he will certainly be on the downhill race. He is clever and usually do a good job, he has of course Anja to help as well. Anja says it's icy as a hockey rink so we hope there won't be any serious crashes. Haven't decided yet whether I'm holding on Miller and Svindal. Good luck to all who dare to throw himself down there. Or drop as snowboardriders says, I think it sounds cute. I'm not going to weigh my brain with money and politics but simply enjoy fantastic competitions. Here we go!

Av Lisbeth Engvall - 5 februari 2014 09:13

Våtservetter

Har gjort en kort icke veteskaplig undersökning om vad som finns i våtservetter. De bör nog inte ersätta vatten i för stor utsträckning. Jag kan inte låta bli och undra, måste det ingå så många olika konserveringsmedel? Men som sagt det är min tolkning och varför gjorde jag den? Blev nyfiken på alla konstiga namn som står på burken.

 Phenoxyethanol godkänt att använda i ekologiskt produkter  tillverkas genom en reaktion mellan fenol (ett giftigt vitt pulver som skapas från bensen) och etylenoxid (en känd cancerogen).

Propylenglykol Fuktbevarande, bland annat i snus. Mjukgörare och smörjmedel vid industriell livsmedelstillverkning.

 

Cetrimonium är en kvaterner ammoniumkatjon vars salter används som antiseptiska medel:

 Bromid är närvarande i typiska havsvatten   har ofta används som lugnande medel.

Chamomilla recutita  Kamomill har en bra anti- inflammatorisk , lokalt och internt, och är lugnande

Pantenol  ett provitamin, fuktighetsbevarande

Bisabolol har en svagt söt blommig doft och används i olika dofter

Metylparaben  är ett konserveringsmedel,  ett anti-svamp medel som ofta används i en mängd olika kosmetika och-hygienprodukter,  finns i flera frukter, främst blåbär,

Etylparaben Den används som ett antifungalt konserveringsmedel

Propylparaben  är ett konserveringsmedel används bland annat i godis och torkade köttvaror. Personer som inte tål acetylsalicylsyra, men även andra, kan få överkänslighetsreaktioner.

Butylparaden  bakteriedödande / svampdödande, är östrogena, vilket betyder att det efterliknar naturligt östrogen i kroppen.

Simetikon  är en anti-skumningsmedel.

  

 

 Dagens barngodis: Om man inte tycker om Semla med grädde och mandelmassa kan man ta bredbar leverpastej istället.

 

 Baby wipes

Have done a short non scholarly research study on what is in the wipes. They probably should not replace water in the great extent. I cannot help wondering , must include as many different preservatives ? But like I said it's my interpretation and why did I do it? Became curious about all the strange name on the can.

 

Phenoxyethanol  approved for use in organic products are produced by the reaction of phenol ( a toxic white powder created from benzene ) and ethylene oxide (a known carcinogen ) .

Propylene glycol Humectants , including snuff. Plasticizers and lubricants in industrial food production.

Cetrimonium is a kvaterner ammonium cation whose salts are used as antiseptics :

Bromide is present in typical seawater has often used as sedatives .

Chamomilla recutita has a good anti- inflammatory, locally and internally , and is soothing

Panthenol a provitamin , humectants

Bisabolol has a slightly sweet floral scent and is used in various scents

Methylparaben  is a preservative, an anti -fungal agent that is widely used in a variety of cosmetic and hygiene products , is found in many fruits , mostly blueberries ,

Ethylparaben It is used as an antifungal preservative

 Propylparaben  is a preservative is used in candies and dried meat products . People who can not tolerate aspirin, but also others, can get hypersensitivity reactions.

Butylparaben bactericidal / fungicidal, is estrogenic , meaning that it mimics the natural estrogen in the body.

Simethicone  an anti - foaming agent

 Today's kids candy: If you don't like bread roll with cream and almond paste can be spreadable liver pâté instead.

Av Lisbeth Engvall - 1 februari 2014 10:01

Min kropp är en väderstation. Jag vet när det ska bli snö på kvällen för då börjar det klia på smalbenen redan på morgonen. Slår aldrig fel och det är endast då det kliar.
När det ska bli åska då värker det i huvudet och blir det regn då kliar det i höger hand.
Men skulle det klia i vänster hand då är det pengar på gång. Det gjorde det en gång när jag satt på en av Elfsborgs matcher och köpt en programlott. Då vann jag några tusenlappar och det var ju trevligt.

Men det kliar alldeles för sällan i vänster hand, mer i höger och det gör det lite idag så framåt kvällen blir det nog regn.
Men det snöar i Alperna det har kommit över en meter där i natt. Fast det ska väl vara snö där tycker jag.

Ska ägna några timmar åt soffan och tv nu det går bra för våra svenska ungdomar i skidspåren.

Ha en bra dag och valla med klister eller kör ruggat! 

 


IN english:

My body is a weather station. I know when it'll be snow in the evening when it starts to itch on the shins in the morning. Turns never wrong and it is only when it itches.
When it will be thunder then ache in his head and becomes rain when it itches in your right hand.
But would it itch in my left hand then it's money in the pipeline. It did it once when I sat on one of the Elfsborg matches and purchased a lottery ticket. Then, I won a few hundred dollars and that was nice. But it itches too rarely in the left hand, more in the right, and it makes it a little today, so in the evening it will probably rain.
But it's snowing in the Alps it has been over a meter there in the night. Though it should well be snow there I think.

Will spend a few hours at a couch and tv now things are going well for our Swedish youths in ski tracks.
Have a great day and wax with glue or run moulted!   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards