mormorpoesi

Alla inlägg den 12 januari 2014

Av Lisbeth Engvall - 12 januari 2014 09:12

Det regnar ute och väderprognosen säger minusgrader idag, undrar vad det ska bli av det. Glansis! - så jag förbjuder min dotter och hennes man att åka till jobbet i morgon det kan bara inte gå. De kan ta VAM (vård av mormor och morfar), blir så bra så.  


Jag har en stamros på balkongen och det är gröna små skott på grenarna, undrar om jag kan rädda den från att frysa får nog linda in den i något.  

Läste en intressant diskussion efter en fråga på en fotsida. Någon frågade om varför det är så viktigt att redigera och manipulera en bild. Det gav många intressanta svar och jag kan hålla med de som svarat att manipulera är en sak och redigera en annan. 

Jag tänker så här. Vad vill du visa med din bild? Är du ute som reporter och ska visa en nyhetsbild av en händelse ska men definitivt inte manipulera bilden men kanske måste den redigeras något för att hålla rätt kvalitet för tryck eller visas i media. Beskärning, kontrast och ljus kan vara ett måste för att återge det man verkligen vill visa. 

Vill man uppnå en konstnärlig bild kan man använda sig av en massa knep. Jag älskar den sidan där jag kan få leka med mina bilder men jag brukar också deltaga på en tävlingssida och då är det roligare att försöka få så bra återgivning som möjligt men ändå med en naturlig bild.

Eller så är man så duktig fotograf så man tar den perfekta bilden utan någon redigering men hur ofta händer det?  Det är iallafall en billig hobby när man köpt in sin kamera och de tillbehör man vill ha nu när man fotar digitalt. Tänk vad pappersfotografier man kastat  bort för att de är helt kass. Numera sparar jag mina bilder på en extern hårddisk ifall datorn lägger av och så brukar jag göra en dvd när jag fotat mycket som t,ex semestrar och sånt, Då finns de kvar och det är ett trevligt sätt att visa ett bildspel med musik pålagd. 


Idag blir det väl sportkanalerna på tv:n och kanske fortsatt läsning i min bok " Kaffe med rån" av Catharina Ingelman-Sundberg. Den är rolig och handlar om ett gäng pensionärer på äldreboendet som tar sina rollatorer och drar in på lyxhotell för att lura förmögna gäster. Läser den i inlärningssyfte om hur man ska gå tillväga när man kommit till rollatorstadiet. 

Ta det lugnt nu ni som redan fått halka och snö. Kram! 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards