mormorpoesi

Alla inlägg den 1 januari 2014

Av Lisbeth Engvall - 1 januari 2014 09:54

Provar hur det känns att skriva 2014 och det fungerar ju riktigt  bra. Knapparna ligger samlade till vänster på nummertangentbordet och 2014 krävde inte ens en förflytning av handen. Satt alltså  som en smäck!  Däremot är det lite si och så med bokstäverna på  bordet. Tangenterna hänger inte alltid med så jag måste vara noga med att kontrollera texten för ibland fattas det bokstäver när jag bli för snabb  och jag är inte precis den som har någon superfart på fingrarna. Kn ge ett exempel kanske fast nu fungerade dt ganska bra. :) Jag tämkte mest ifall ni vill förstå vad det är jag skriver.

Nyårsdagen verkar starta väldigt tyst, till skillnad mot aftonen som small på långt in på småtimmarna. Men ett vackert fyrverkeri var det i kvarteren runt om och jag tror det hade lagts mer pengar på det i år än tidigare och för mig helt gratis. :) Kanske var det för att vi inte längre behöver skriva  13, för många ansett som ett olyckstal.


Jag blev inspirerad av min brorsdotter att läsa på wikipedia om nyår tycker ni ska googla på det en intressant läsning om varför vi firar nyår och jag tror på detta med vad den gamla fornnordiska förklaringen säger:   "Under vikingatiden sammanföll nyår med midvinterblotet eller, som det också kallades, julblotet. Exakt när på året detta hölls är man i våra dagar oense om". Det är också intressant när vi firade nyår för det verkar vara utspritt över hela året beroende på var man bor, vilken tro man har och idag hänger det mesta ihop med den gregorianska kalendern.

 

Jag älskar det här med den fornnordiska mytologin eller om det nu är myter det vet jag inte. Har i många år tänkt mig att jag ska studera detta mer ingående och jag tycker det känns som att 2014 är ett bra år att börja med det.

Om jag sen vill fördjupa mig än mer så kan jag fortsätta med Grekiska och Romerska som inte alls är det samma som den Nordiska.

Midvinterblotet en fantastisk tavla av Carl Larsson som jag sett på sin plats på Nationalmuseum Stockholm. En måling som har sin alldeles egna historia som jag inte tänker skriva om här idag men som är intressant för den som gillar Svenskt måleri.  

 

Fundrar på vad som är min top tio lista över vad jag vill göra innan jag är dömd att inte vandra mer på denna jord. Att besöka de berömda museerna uti världen står högt. Kulturen och arkitekturen är saker som har ett stort intresse hos mig.  Jag går gärna med min kamera och fotograferar fasader, detaljer och allt jag kan hitta inom arkitektur. Tänk om man fått vara  med när pyramiderna byggdes och fotat detta det hade varit något det.

 

Jag tycker om att dokumentera med kameran och det kan jag väl tacka "Mannaminne" för där jag en gång fick lära mig allt om detta när jag jobbade med att dokumentera med filmkamera åt museét i Skara. Allt gjordes då på VHS och jag undrar om man fortfarande kan gå in där och titta på en gammal videofilm om t.ex Altons guld eller vår svenska schlagerhistoria med Bert Karlsson och Torgny Söderberg. Jag får ta mig en tur fram i vår till Skara och undersöka läget. Kanske borde allt läggas digitalt om det inte är så att det redan är gjort.  

 

Jag fick en idé nu om vad jag skulle vilja göra, en bok med text och bild. Om vad det får bli min lilla hemlighet tills idén tagit rätt form. Den ska inte handla om Bert Karlsson om någon trodde det. :) 

 

Nu ska jag ta en promenad snart och sen anstränga mig i skidspåren. Nej inte åka själv bara hjälpa de svenske till nya framgångar på Touren. Sen har vi ju ett fantastiskt hockeylag som gör livet än mer spännande.

Ha det gott och god fortsättning på 2014.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Barngodis

Malte hittade min stickning och tog stickorna för mig. Jag fick köpa tillbaka dem för 15 kr och plocka upp maskorna igen. 

Fotoglädje

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards